سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۷۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - 03 February 2022
در ساختمان‌های بتنی میلگرد یک عضو بسیار مهم و تاثیرگذار است. به علت ضعف بتن در مقاومت کششی، سازندگان ساختمان یا سازه‌های دیگر از میلگرد برای رفع این نقطه ضعف بتن استفاده می‌کنند.

قیمت میلگرد؛ تاثیرگذار در هزینه پروژه‌های عمرانی

در ساختمان‌های بتنی میلگرد یک عضو بسیار مهم و تاثیرگذار است. به علت ضعف بتن در مقاومت کششی، سازندگان ساختمان یا سازه‌های دیگر از میلگرد برای رفع این نقطه ضعف بتن استفاده می‌کنند. مهندسین با قرار دادن میلگرد درون مقاطع بتنی، بتن مسلح ساخته و سازه را از نظر مقاومت کششی تقویت می‌کنند. ماده سازنده اصلی میلگرد فولاد است و با توجه به این که فولاد دارای قیمت ثابتی نیست؛ قیمت میلگرد نیز متغیر است. برای برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی مناسب پروژه‌های عمرانی، سازندگان باید از قیمت روزانه میلگرد آگاه باشند تا مشکلی برای تحقق اهداف تعیین شده پیش‌‌نیاید.


با توجه به تعداد زیاد کارخانجاتی که میلگرد را تولید می‌کنند، تفاوت سازنده میلگرد می‌تواند باعث تفاوت قیمت آن شود؛ بنابراین افراد نیازمند یک مرجع معتبر برای آگاهی روزانه از قیمت میلگرد و فروشنده‌ای معتبر در این زمینه هستند. در این مطلب با راه‌های سریع آگاهی از قیمت میلگرد، انواع و کاربردهای این مصالح پراستفاده آشنا می‌شویم.

چه عواملی بر قیمت میلگرد تاثیرگذار هستند

میلگردها فقط در ساختمان‌سازی کاربرد ندارند، بلکه می‌توان از آن‌ها در صنعت نیز استفاده کرد. به همین علت میلگردها را در انواع مختلفی مانند آج‌دار و بدون آج تولید می‌کنند. میلگردهایی که در صنعت استفاده می‌شوند از نظر مشخصه‌های مقاومتی و نحوه ساخت با میلگردهای ساختمانی بسیار متفاوت هستند. به همین علت قیمت انواع میلگرد در بازار ممکن است بسیار متفاوت باشد.

کیفیت ساخت و کارخانه تولیدکننده میلگرد نیز می‌تواند تاثیر زیادی در قیمت این مصالح ساختمانی داشته باشد. از دیگر مولفه‌های تاثیرگذار در قیمت میلگرد می‌توان به بالا و پایین شدن تقاضای این مصالح ساختمانی در بازار اشاره کرد. برخی از انواع خاص میلگردها نیز دارای قیمت‌های متفاوت هستند؛ برای مثال قیمت میلگرد حرارتی با میلگردهای ساده می‌تواند متفاوت باشد. در ادامه به بررسی تمام عواملی می‌پردازیم که می‌تواند بر روی قیمت میلگرد در بازار تاثیرگذار باشد.

سایز و ابعاد میلگرد

از میلگردها در مقاطع مختلف بتنی که هرکدام سایزهای گوناگونی دارند استفاده می‌شود، به همین علت آن‌ها را در سایزها‌ی مختلف می‌سازند. تغییرات ابعاد میلگرد در قطر آن است و طول میلگردهای تولیدی در کارخانجات بین 12 الی 16 متر ثابت است و عموما فقط در همین طول میلگرد را تولید می‌کنند. میلگردها در قطرهای 6 الی 40 میلی‌متر تولید می‌شوند. بازه‌ 6 الی 40 میلی‌متر بازه‌ای است که بیشتر میلگردها در آن تولید شده ولی میلگردها را در قطرهای بالاتر نیز برای کاربردهای دیگر تولید می‌کنند.

گرید و درجه‌بندی انواع میلگرد

از مهم‌ترین مولفه‌های تاثیرگذار در قیمت میلگرد، گریدبندی آن است. در کشور ما میلگردها را با استاندارد روسی نام‌گذاری کرده‌اند که البته در دنیا منسوخ شده است. باید اشاره کرد که استاندارد تولید میلگردها در ایران به‌روز شده و طبق استاندار ملی ایران است. میلگردها در ایران با اسامی A1، A2، A3 و A4 گریدبندی می‌شوند. هرچه گرید میلگرد بالاتر باشد، قیمت آن نیز به‌مراتب بالاتر است.



کارخانه سازنده میلگرد

یکی از تاثیرگذارترین مولفه‌ها در قیمت میلگرد، کارخانه سازنده این مصالح ساختمانی است. به علت این که کیفیت میلگرد تولیدی کارخانجات با هم متفاوت است، افراد تقاضای بیشتری برای خرید میلگرد کارخانجات بزرگ و مطرح کشور دارند. کارخانه‌های زیادی مانند روهینا دزفول، کارخانه میلگرد کویر کاشان، کارخانه ذوب‌آن اصفهان، کارخانه میلگرد نیشابور و هیربد زرندیه از کارخانجاتی هستند که این مصالح پرکاربرد را در کشور تولید می‌کنند. در صورت افزایش تقاضا نسبت به محصول یک کارخانه خاص ممکن است قیمت میلگردهای آن کارخانه نیز افزایش زیادی پیدا کند.

هزینه حمل‌ونقل میلگرد ساختمانی

میلگردها را در شاخه‌های بلندی تولید می‌کنند و افراد بعد از خریداری میلگرد باید نسبت به انتقال آن‌ها به محل موردنظر خود اقدام کنند. با توجه به طول عنوان شده میلگردها، باید از ماشین‌های حمل‌ونقل بزرگی برای جا‌به‌جایی میلگرد استفاده کرد. با توجه به هزینه بسیار بالای حمل‌ونقل در کشور توصیه می‌شود که از محلی با فاصله کم از کارگاه خود میلگرد موردنیاز را خریداری کنید.

آج‌دار و بدون آج بودن میلگرد

همان‌طور که بیان شد میلگردها در دونوع آج‌دار و ساده توسط کارخانه‌ها تولید می‌شود. این دو نوع از میلگرد دارای تفاوت‌های زیادی در کاربرد و مقاومت هستند. از میلگردهای آج‌دار فقط در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. از طرف دیگر از میلگردهای ساده در آهنگری و جوش‌کاری استفاده می‌شود. البته باید توجه کرد که از میلگردهای ساده در ساختمان‌سازی نیز استفاده می‌شود اما نه در بخش‌های سازه‌ای و مکان‌هایی که استفاده از آن با قوانین در تضاد است. همچنین به علت تفاوت در مراحل و نحوه ساخت میلگردهای آج‌دار و ساده، قیمت این دو نوع میلگرد بسیار متفاوت است.



قیمت جهانی فولاد

ماده اصلی تشکیل‌دهنده میلگرد فولاد است و قیمت فولاد نیز طبق قیمت جهانی مشخص می‌شود. حال در میلگرد علاوه بر تاثیر قیمت جهانی فولاد، قیمت ساخت خود آن‌ هم در قیمت نهایی این محصول تاثیر دارد. قیمت جهانی فولاد در نوسان است و این نوسان باعث می‌شود برای مثال قیمت میلگرد بازار تهران نیز ثابت نباشد. در کنار نوسان قیمت جهانی، قیمت ارز نیز در کشور ما دچار نوسان می‌شود. نتیجه تمام این نوسان‌ها این است که قیمت میلگرد می‌تواند نوسانات زیادی را در طول روز تجربه کند.

تفاوت میلگردهای مختلف در چیست

میلگردها در گریدهای متفاوتی که عنوان شد تولید می‌شوند. هرکدام از این گریدها و البته آج‌دار بودن و یا بدون آج‌بودن میلگرد می‌تواند باعث تفاوت‌هایی در شکل و مشخصات میلگرد شود. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های میلگردهای مختلف مانند A1، A2، A3 و A4 در ظاهر آن‌ها است. البته تفاوت اصلی این میلگردها در مشخصه‌های مقاومتی و تفاوت در کاربرد آن‌ها در سازه‌های ساختمانی است.

میلگردهای آج‌دار به علت استفاده در صنعت ساختمان‌سازی دارای قطر بیشتری نسبت‌به میلگردهای ساده هستند. شرایط تولید میلگردها نیز با توجه به کاربرد آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد.

میلگرد در ساختمان‌سازی و صنعت چه کاربردی دارد

در صنایع مختلف از میلگردهای ساده و بدون‌آج برای استحکام بیشتر وسایل و یا طراحی وسایل فلزی مختلف استفاده می‌شود. برخلاف میلگردهای آج‌دار، میلگردهای ساده بسیار راحت خم‌شده و مناسب آهنگری هستند. در صنعت ساختمان‌سازی نیز از میلگردهای آج‌دار با گرید بالا استفاده می‌شود.



سایت تهران آهن؛ معتبرترین مرجع برای اگاهی از قیمت و خرید میلگرد با کیفیت

با رونق گرفتن ساختمان‌سازی در سال‌های اخیر، افراد تقاضای زیادی برای خرید این مصالح پراستفاده ساختمانی داشته‌اند. به علت تقاضای بالای میلگرد، نوسانات قیمت جهانی فولاد و نوسانات ارز درکشور، افراد نیاز دارند که به‌صورت روزانه قیمت این مصالح را چک  کنند. سایت تهران آن با ارائه قیمت روزانه و دقیق میلگرد و سایر محصولات مشابه نیاز شما را در این زمینه رفع می‌کند. شما در سایت تهران آهن می‌توانید علاوه بر بررسی دقیق قیمت‌ میلگرد، نسبت به خرید این محصول و محصولات دیگر نیز اقدام کنید و خریدی آسان و لذت‌بخش را تجربه کنید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار